Destinasi Impian Huda Adalah Jepun

Assalammualaikum..

Salam pagi ceria 😀

Hari ni,hari minggu kan.. Huda nak fefeling sat. Destinasi mana yang Huda berangan angan nak gi ni.

Kira wishlist Huda la kan.. tak lain tak bukan is JAPAN 😘😘.Sebelum nak pergi tu, kita wat research dulu la ea.

Antara destinasi di negara jepun yang Huda nak pergi adalah:

Tokyo
=====

1. Tenjin festival (Tenjin Matsuri)

-Festival bot yang terbesar di dunia.
-Festival yang dirai di Osaka Tenmangu Shrine setiap musim panas.
-Semua ahli festival tersebut memakai pakaian abad ke8-12.
-Mereka akan menaiki 100 buah bot yang yang terletak berdekatan dengan jambatan tenmabashi.

2.Abeno Harukas

-Huda gayat.. cabar diri nak gi sini.
-Bangunan pencakar langit diosaka.
-Mencapai ketinggian 300m.

3.Osaka Castle Park

-Kira macam tempat beriadah la.
-Sambil menikmati bunga sakura.
-Berhampiran dengan istana yang kini dijadikan museum.

4.Universal Studio Japan

-Best bawak budak budak ni ada harry potter, jurassic pack,waterwold dan sebagainya.

5.Osaka Aquarium Kaiyukan

-Mempamerkan pelbagai jenis hidupan laut seperti ikan lumba lumba, ikan jerung, anjing laut dan banyak lagi.
-Pengalaman menyentuh anak ikan pari dan anak ikan jerung.

NARA
=====

1.Nara Park

-Beratus ratus ekor rusa berada di sini, best sambil sambil tu boleh bagi makan kat diorang. Rusa ni juga jinak dan manja.

2.Kasuga Grand Shine

-Merupakan tokong lama dan terdapat banyak tanglung di sini. Bolehlah bergambar bg pencinta seni.

3.Isuien Garden

-Taman hadapanya wujud sejak abad ke17.Memang klasik ni.. mesti cantik kan, bergambar di sini.

4.Mt.Wakakusa

-Bersebelahan Nara Park,terletak mounth wakakusayama yang bertinggian 350meter.
-Mencabar pendakian ni, mesti penat.. tu Huda suka.

5.Mount Yoshino

-Terdapat 30,000 pokok bunga sakura. Sejuk kan mata memandang nanti, excited 😀

KYOTO
======

1.Kinkakuji Temple

-Di hadapan tokong ini terdapat sebuah kolam besar yang menimbulkan atmosfera menyenangkan. Sekiranya anda melihat ruangan dalam tokong ini, anda dapat menyaksikan keindahan seni binaannya yang berbeza untuk setiap tingkat.

2.Katsura Imperial Villa

-Katsura Imperial Villa ini seperti yang boleh anda teka dari namanya, adalah sebuah taman yang sangat antik yang siap dibina pada tahun 1645. Dahulunya merupakan tempat tinggal keluarga Katsura yang merupakan keturunan diraja Jepun.

3.Nijo-Jo Castle

Istana lama ini terbahagi kepada 3 bahagian iaitu, ruangan Honmaru yang merupakan bulatan pertahanan utama, ruangan Ninomaru bulatan pertahanan yang kedua dan bahagian yang terakhir adalah kawasan taman yang mengelilingi kedua-dua pertahanan ini.

4.Arashiyama

-Antara yang terkenal di sini adalah jambatan Togetsukyo yang berlatarbelakangkan pokok-pokok mekar di kawasan gunung.

5.Gion

-Tak sah kalau tak bergambar dengan Geisha kalau ke Jepun, setuju tak? Inilah salah satu tarikan unik yang ada di negara Jepun. Di daerah Gion, Kyoto, anda dapat melihat bersepah kedai-kedai, restoran dan rumah teh Jepun yang menyediakan pelayan tradisional Jepun, Geisha.

Banyak sebenarnya, destinasi di Jepun yang Huda nak sangat pergi.

Ini adalah antara salah satunya 🙂

Ok,setakat itu sahaja untuk harini..

 

Salam Sayang,

Huda

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge